Skip to content

Šiuolaikinės subkultūros yra šiuolaikinės

parašė Julija @ 2011 Birželio 21

Turbūt kiekviename studentų kurse, nuo bakalauro iki magistro, visada pasitaikys bent vienas žmogus, kuris rašys savo kursinį / semestrinį / diplominį iš subkultūrų. Tema, be abejo, smagi, bet vieno dalyko nesuprantu – kodėl kiekvienais metais visi rašo tuos pačius darbus apie tuos pačius pankus, baikerius ir neopagonis, kuriems kaip subkultūroms jau eina ne pirma dešimtis metų. Vienai iš šių subkultūrų priklausantys mano kaimynai krizena: kiekvienais metais ateina tokie patys šuorai studentų, uždavinėja tokius pačius klausimus ir parašo tuos pačius darbus. Kaimynai krizena toliau – jie jau sukaupę pakankamai patirties, kad ištirtų tyrėjus ir nupieštų apie juos knygą. O jums negaila to veltui sugaištamo laiko ir entuziazmo? Mano pasiūlymai būtų du:
1. Išleiskite apie kiekvieną iš tų nusistovėjusių šimtamečių subkultūrų po svarią monografiją, ir jeigu apie jas vėl kas nors imsis rašyti, tai gal bent turės atspirties tašką ir pažiūrės kokiu nors kitu kampu.
2. Tirkite, pagaliau, šiuolaikines subkultūras. Jeigu atrodo, kad per paskutinius penkeris metus neatsirado nė vienos naujos subkultūros, aš jums diagnozuoju šiltnamio efektą – neišlipimą toliau į pasaulį nei biblioteka.

Čia, aišku, kyla klausimas, iš kur sužinoti ir kaip užčiuopti tą nepagaunamą naujumo pakraštį? Manau, kad čia sociologija yra šiek tiek panaši į coolhunting’ą. Reikia eiti, stebėti, kartais slėptis, kartais – šnekinti žmones apie viską ir bet ką. Kai rašiau saviškį diplominį, susijusį visai su kitais dalykais, viena informantė man užsiminė apie hardbass subkultūrą (kalba netaisyta):

„(…) tai yra tokių pacaniukų, ta prasme, to, ką mes vadinam marozais, reiškia tų tokių su „sportivki Adidas“. Jie pasiima kokį mobiliaką arba magelį, nueina į viešą vietą, paleidžia, na, tai yra toksai rusiškas greitas, sakytum, tranzas (…). Nežinau, visokie ten… amfetamino tematika ir panašiai. Jie paleidžia ir tada šoka ir save filmuoja. Šoka taip kaip jie, tarkim, šoktų diskotekoj. Na ir esmė yra ta, kad surinkti kuo daugiau žmonių į vieną vietą, kad jie šoktų ir juos nufilmuoti ir dėti į „YouTube’ą“, toks labai, sakykim, internetinis judėjimas, kur… Man čia juokinga yra tai, kad visą laiką yra… turi būti bent vienas, kuris nedalyvauja, o fiksuoja, nes be to kažkaip viskas netenka prasmės, tiesiog įvyksta. (…) tame dalyvauja žmonės, kurių mes šiaip turbūt pasirenkam nematyt gatvėj, galbūt. Iš tikrųjų nežinau, galbūt jeigu jie jau deda save į „YouTube’ą“, galbūt jie daug artimesni, negu kad atrodo.“

Pažiūrėti kaip tai atrodo Vilniuje galima per Youtube: čia ir čia, tinklavietė – hardbass.lt. Kuom ne tyrimų sritis?

Kitas būdas užčiupti pasaulį – tai raustis interneto šiukšlynuose. Šiukšlynuose, be abejo, daug šiukšlių, bet būtent ten galima užkliūti už idėjos, kurią įgyvendinus gautųsi ne tik „tvarkingas“, bet ir įdomus pasauliui mokslinis rašinys. Štai kiek visko gali pasiūlyti buvusi Encyclopedia Dramatica: tarp kitų,bogan, chav, guido, otherkin, pro-ana. Klasikinė wikipedia taip pat siūlo visokių potencialių įdomybių: hardline, cosplayeriai, floggeriai, juggalo, junglistai, pakeliui dar galima prigriebti trash’o kultūrą, generation Z ir pomoseksualumo trend’ą.

P. S. Aš čia ne apie tai, kad internetas yra patikimas ko nors šaltinis, aš čia apie tai, kad pasaulis gali būti didelis, įdomus, įvairus ir nenuvalkiotas :) Mieli sociologai, linkiu jums palikti 40 metų senumo istoriją istorikams. Eikite pasivaikščioti mokslinių ašmenų pakraščiais.

4 Comments
  1. Kristijonas Linksmonaitis @ 2011-06-22 01:20

    Turiu gerb. p. Julijai viena klausimą ir du pastebėjimus. Kodėl manote, kad “kiekvienais metais visi rašo tuos pačius darbus apie [TAS PAČIAS subkultūras]“? Taip pat leidžiu sau pastebėti, jog (1) bėda yra ne tame, kad visi rašo apie TAS PA…ČIAS subkultūras, o tame, kad rašo APIE TUOS PAČIUS tų subkultūrų aspektus – jei rašytų apie naujus jų aspektus, tai būtų nauja ir originalu, galbūt net aktualu ir tikrai nebūtų galima viso to darbo pavadinti “veltui sugaištu laiku ir entuziazmu”; (2) abejotinu laikyčiau teiginį, jog HARDBASS yra subkultūra – HARDBASS yra keleto subkultūrų vienas iš naujų elementų, būdingų tikrai ne vien minėtiems “marozams”.

  2. Julija @ 2011-06-22 22:38

    Kristijonai,

    iš tiesų priimu pastabą dėl formuluočių. Tiksliau būtų sakyti, kad tam tikros subkultūros metai iš metų susilaukia studentų, užduodančių tuos pačius klausimus. Būtent apie tokį darbų rašytojų segmentą kalbu – ne apie tuos, kurie iš tikrųjų susiranda savo nišą arba savo žiūros kampą (bet vėlgi, kaip apie juos sužinoti – neaišku).

    Manau, kad tam ir reikia kokių nors išsamesnių subkultūroms skirtų monografijų (o ne straipsnių rinkinių arba brošiūrų), kad susidėliotų taškai ant i – kas yra jau 100 kartų tirta, o kur galima atrasti aktualių, netikėtų aspektų.

    Pagaliau dėl hardbass’o vadinimu subkultūra – čia, vėlgi, jau galėtų įvykti mokslinis ginčas, dėl to, kaip juos klasifikuoti – kaip atskirą subkultūrą (o kodėl ne, ypač jeigu jie patys save identifikuoja, kaip su kitais nesusijusį judėjimą?), ar kaip maišalynę, ar kaip maišalynę, kurią galima pavadinti savarankiška subkultūra postmoderno sąlygomis. Gal tai savarankiškas, naujas gyvenimo būdas, su savo muzika (akivaizdu), saviraiška, vertybėmis, bendruomeniškumu ir tikslais?

    Ir dar dėl sąvokos „marozai“ – čia tik juos apibūdinanti vieno pašnekovo citata, netapatinčiau šių sąvokų jokiu būdu, ypač neįsigilinus :)

  3. Julija @ 2011-06-22 22:43

    O dar rašant apie subkultūras visai verta užmesti akį čia: http://salarchive.vdu.lt/tyrimudb/turinys.html

    Pasirodo, kiek dar visko ta tema galima rašyti (ir rašoma). Iš tiesų smagu, kad VDU tuos tyrimus (kad ir nepilnus) traukia į dienos šviesą – bent jau matosi, kas kuo yra domėjęsis.

  4. Opit @ 2011-06-27 10:36

    O koks (kokie?) yra subkultūros apibrėžimas?
    Jei laikytume (aš ne sociologas, tik prijaučiantis), kad subkultūra – tai žmonės, apibrėžiantys save kaip atskirą grupę su savomis elgesio, aprangos, muzikos, etc normomis (check check check), hardbassas, imho, ten pakliūna. Jei įtrauktume į apibrėžimą bendras vertybes, tai būtų net labiau apibrėžta subkultūra, nei emo ar hipsteriai – ir tie, ir tie, manau, yra grynai estetinės bendruomenės, tuo tarpu hardbasso bendruomenės etinė siekiamybė yra labai šiuolaikiška – ‘for the lulz’. Kaip čia pasakyt – dabar jaunimas naujose subkultūrose priklauso ne kartai, kuri buvo už konkrečias vertybes (hipiai, you name it), ir ne kartai, kuri jas neigė, dabar visiems rūpi tik patrypt ant kapo ir pažvengt šikžarnę išvertus ‘)

Leave a Reply

Note: XHTML is allowed. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS