Sociologe, padėk laimėti rinkimus..
Pristatome dar vieną šmaikščią Miglės vizualinę sociologijos interpretaciją.
Aš, pamačiusi šį paveiksliuką, iškart prisiminiau TSPMI lankytą „Rinkiminių technologijų“ kursą, kurio metu dėstytojas L. Bielinis nuolat draugiškai patraukdavo mane ir kolegą per dantį, mat auditorijoje būdavom vieninteliai sociologijos studentai. O ką dažniausiai sociologai iki išnaktų veikia rinkiminiuose štabuose? Žinoma, kad verda skanių duomenų viralą, kurį pasigardžiuodami išgers nekritiški ar nuomonės neturintys rinkėjai:) Būtina pabrėžti, kad šiame kontekste kalbama apie konkrečios partijos nusamdytą „asmeninį“ sociologą, o ne nepriklausomą tyrėją, kuris dažniausiai politinius procesus tiria neturėdamas intencijos patenkinti kokių nors politinių grupių interesus.Šiuolaikinę rinkiminę kampaniją sunku įsivaizduoti be sociologų ar sociologo vaidmenį atliekančių analitikų, konsultantų. Tiesa, pastarųjų vaidmuo rinkiminėse kampanijose ypač išaugo antroje praėjusio amžiaus pusėje Amerikoje. Sakoma, kad kovos ringe kaunasi ne politikai, bet viešųjų ryšių, sociologų, reklamos atstovų komandos. Lietuvoje šios profesinės grupės politikos nišą atrado tik per paskutinį dešimtmetį, mat visapusiškai reikštis jie gali tik esant demokratiniams rinkimams.
Norint užsitikrinti rinkėjų paramą šiandien svarbiausia laimėti konkurenciją masinių visuomenių komunikacijų lauke – kurti pageidaujamas nuomones apie save, skleisti palankias žinias ir vertinimus, apie kuriuos žmonės diskutuotų, ginčytųsi, perdavinėtų vienas kitam. Šiam tikslui pasiekti dažniausiai pasitelkiamos įvairios sociologinės apklausos. Visuomenės nuomonės tyrimų teoretikai sako, kad užtenka paviešinti apklausos rezultatus ir visuomenės nuomonė tą pačią akimirką perkonstruojama. Kaip sakant, žodis žvirbliu išskrenda, jaučiu sugrįžta. Pvz., tvirtos pozicijos atitinkamu klausimu neturintis pilietis sužinojęs apklausos rezultatus bus linkęs prisiderinti prie daugumos nuomonės ir kitą kartą paklaustas gali pasirinkti „visuomenei“ priimtiną atsakymą. Taigi, net ir klaidingi, bet paviešinti duomenys jau projektuoja žmonių nuostatas, būtent dėl to manipuliavimo duomenimis guru gali būti stipriausias ginklas politinėje kovoje.
Gaila, kad dažniausiai politinėse kovose vyrauja pseudoapklausos. Pvz., televizijos laidose dažnai rodomi reportažai, kuriuose keli praeiviai pasisako tam tikros problemos ar kandidato atžvilgiu. Tai gali sudaryti įspūdį, kad dauguma visuomenės palaiko tam tikrą žmogų ar idėją. Kitas būdas manipuliuoti rinkėju – priešrinkiminės apklausos, kurių metu stengiamasi ne sužinoti realią situaciją, bet iškeliant tendencingą klausimą nuteikti potencialų balsuotoją. Pvz., „kodėl jūs nebalsuotumėt už kairiuosius?“. Žmogus, išgirdęs tokią formuluotę, nesąmoningai ras argumentą, kodėl jis nebalsuotų už kairiuosius, o gal vienas kitas pilietis prie balsadėžės prisimins, kad kažkur lyg ir girdėjo, kad už kairiuosius niekas nebalsuoja..
Nepamirškime, kad vienas iš esminių sociologinės apklausos klausimyno sudarymo principų – klausimai negali būti suformuluoti tendencingai, iš anksto suponuoti kokį nors atsakymą. Šio principo pažeidimą, mano manymu, labai puikiai atspindi „Vakaro žinių“ rubrika, kurioje aktualiomis temomis kalbinami praeiviai, o klausimas prasideda „Juk tiesa, kad…“. Na ir kaip žmogui pasakyt, kad netiesa? Juk pats klausiantysis pasakė, kad tiesa:)
Sociologiniai tyrimai pasitelkiami ne tik priešrinkiminėms kampanijoms, bet ir jau esamų politikų veiksmams pateisinti arba pasiteisinti (ką ir atspindi, manau, Miglės piešinukas). Man asmeniškai geriausiai įsiminė Vilniaus tarybos nario V. Martikonio atvejis. Maždaug prieš trejus metus politikas iškėlė idėją, kad nuosaviems namams būtų galima suteikti ne tik gatvės pavadinimą bei namo numerį, bet ir šiaip kokį linksmą ir įdomų pavadinimą, pvz., Universiteto g., 3 – “Žinių namas”, Gedimino pr. 53 – “Intrigų namas”:). Juk eiliniam žmogui būtų smagu grįžti į namus, kuriuos dar puošia pastato pavadinimas „Saulės namas“. Žinoma, norint įgyvendinti idėją bei pagrįsti, kad ji ne iš piršto laužta, reikia atsiklausti žmonių. Tad Martikonis užsakė visuomenės nuomonės apklausą, žinoma, finansavo savo lėšomis, ir žinoma gavo teigiamus rezultatus – vilniečiai tokiai idėjai net gi labai pritartų. Tačiau vienas žurnalistas paprašė pakomentuoti duomenis sociologijos profesoriaus. Šis net nebuvo girdėjęs įmonės, kuri atliko apklausą, tyrimo metodika taip pat buvo neaiški. Tiesa, netrukus po tyrimo, įmonė užsidarė, tikriausiai tebuvo fiktyviai įkurta vienam ar keliems tiksliniams tyrimams.
Pabaigai norėčiau atkreipti dėmesį, kad darbas rinkiminėje kampanijoje taip pat gali būti puiki profesinės veiklos lauko veikla geram, manipuliacijom neužsiimančiam sociologui (nors antra vertus, manau nereikia nuvertinti ir šios kompetencijos, juk manipuliavimas duomenimis irgi yra menas, reikalaujantis kūrybingumo:). Pastarasis, nepažeidęs gero sociologinio tyrimo principų, gali padaryti (ir daro) daug naudingų ir itin svarbių dalykų. Daugelio “asmeninių” sociologų atliktų tyrimų duomenys net nėra viešinami, o pasitelkiami visos rinkiminės kampanijos planavimui. Sociologas atlieka elektorato struktūros analizę, išskiria tikslines grupes – kam konkrečiai bus rengiama kampanija. Tai leidžia efektyviausiai panaudoti finansus bei neišblaškyti rinkiminės koncepcijos.
Manau, kad darbas rinkiminiame štabe būtų neįkainojama, įdomi bei nuotykių kupina patirtis, ypač rimtų užmojų turinčioje politinėje grupėje. Štai nuostabus viešųjų ryšių specialistas A. Katkevičius su mielu noru sutiko prisidėti prie R. Pakso rinkiminės kampanijos, nes nei kiek nesuabejojo šio kandidato perspektyvom. Katkevičiui patiko Pakso užsidegimas ir energija einant į prezidento rinkimus: specialistas kartą dalinosi prisiminimais, kaip per pirmąjį susitikimą su juo politikas pasakė „aš būsiu prezidentu“ bei „jie (politikai) dar verks kruvinom ašarom, ar gali man padėti?”. Neabejoju, kad kai kuriems iš mūsų pasitaikys puiki proga panardyti ir šioje srityje:)
Taip pat nepamirškime apsilankyti Miglės bloge, kuriame rasite daug smagių komiskų visomis gyvenimo temomis:)
ech tas bielinis, visa laika sposija ka nors :)))
O Biletinis uz grybauskaite per paskaitas neagituodavo?:)
Sveiki,
“Visuomenės nuomonės tyrimų teoretikai sako, kad užtenka paviešinti apklausos rezultatus ir visuomenės nuomonė tą pačią akimirką perkonstruojama.”
Galbūt žinote, kur galima daugiau pasiskaitinėti apie rinkėjų apklausas ir politikų manipuliacijas?