Interneto memologija arba ‘Kodėl sociologijos studentas yra avis?’
Internete yra dvi rūšys žmonių – vieniems pasaulinio tinklo teikiamos galimybės yra puikus įrankis kūrybai „šiame“ pasaulyje, kiti gi virtualybėje praleidžia tiek laiko, kad interneto kultūros simboliai pradeda lįsti paviršiun į jų nevirtualų bendravimą. Kitaip tariant, vieni žmonės internetu naudojasi, o kiti jame gyvena. Visgi prie kompiuterio praleidžiamo laiko kiekis ne visuomet yra adekvatus indikatorius nustatyti, kuriai grupei žmogus priklauso. Aiškiau tai suprasti padeda atsakymas į klausimą „kas yra interneto memas?“. Jeigu ką nors kur nors apie tai esate matę tik viena akimi ar girdėję puse ausies (nes internete memų išvengti praktiškai nebeįmanoma), jūs esate „normalus“ pilietis, kuriam internetas yra įrankis, pavaduojantis knygas, popierių, pieštuką ir telefoną. Jeigu kasdien studijuojate memų svetaines ir su likimo draugais vartojate frazes „trolinti“, „pirmojo pasaulio problemos“, „socially awkward penguin“ ir daug kitų, jūs esate interneto pilietis, ir šita tiek ilgai trunkanti įžanga jums jau seniai atsibodo, todėl jūs, matyt, jau kadais akimis nuskenavote šiame blogo įraše įklijuotas memų iliustracijas ir nuliuoksėjote kitais atvirai jūsų dėmesio laukiančiais tab’ais savo naršyklėje.
Trumpai apie interneto memus: kas vis dėlto tai per gyvūnas?
„Interneto memas yra idėja, sąvoka ar netgi elgesys, plintantis internetu tarp daugybės vartotojų. Memas gali būti įvairių formų: nuoroda, iškreipti žodžiai, paveiksliukas, montažas, puslapis, vaizdo įrašas ir pan. Memas gali būti tam tikra šabloninė idėja, pagal kurią vartotojai kuria turinį. Memai plinta laiškais, komentarais, forumuose ar socialiniuose tinkluose. Tai lyg virusinė idėja, kuria užsikrečia daugybė interneto vartotojų, nepriklausomai nuo rasės, pilietybės ar amžiaus“, sako Mykolas, lietuviškame internete žinomas kaip Buržujaus blogo autorius ir aktyvus interneto kultūros propaguotojas. Taigi memas – svarbi interneto antropologijai sąvoka, reiškinys, kurio studijos atveria kelią keistos, iš pirmo žvilgsnio primityvios ar infantiliškos interneto gyventojų kultūros supratimui.
Į interneto memus pažvelgti per sociologinius akinius man knietėjo jau kuris laikas, bet vis niekaip nerasdavau tinkamo prieigos kampo. Galvojau apie lyčių skirtumus memuose ir skirtingų lyčių kuriamų memų ypatybes, apie bendrą interneto gyventojų sociodemografinių charakteristikų rinkinį – būdingas amžius, lytis, ekonominė padėtis ir t.t. Bet kol mąsčiau, kaip sociologiją pritraukti prie memų kultūros, patys memai šturmavo sociologus – netikėtai atradau naują, specialiai sociologijos studentams skirtą memą „Sociology student sheep“ – tai nesikeičiantis paveikslėlis su žaliame fone įkomponuota avimi – sociologo simboliu – kurią lydi antraštė, iliustruojanti dėl sociologijos pamišusio studento – sociology freak‘o – pasaulėžiūrą, persunktą sociologinių sąvokų, sociologų pavardžių ir teorijų, sociologinės vaizduotės ir apskritai beatodairiškos meilės sociologijai, produkuojančios keistas arba juokingas (ne sociologui) mintis ir reakcijas. Pavyzdžiui: „Neturiu grynųjų – ar priimate kultūrinį kapitalą?“ arba „Draugas nepakviečia užeiti, nes nesusitvarkė kambario – Goffmanas“. Pažįstama? :)
Spėju, kad skaitytojui visai natūraliai kilo klausimas „kodėl avis?“. Galbūt kažkada kažkur internetuose avies simbolis ir turėjo konkretų pagrindimą, bet, man rodosi, kad dabar tiksliausias atsakymas į klausimą būtų „nes avis dar buvo neužimta“. T.y., kad ir kaip mums, sociologams, besinorėtų būti unikaliems, bet sociologinės avies memas yra vienas iš daugelio panašių – antropologijos studentai turi antropologinę lapę (kuri yra ideologiškai artimiausias sociologinės avies giminaitis), inžinieriai – bebrą, astrofizikai – šikšnosparnį, žurnalistikos studentai – kupranugarį, politikos mokslų studentai – pandą, psichologai – ančiasnapį ir t.t. ir pan. Studentų grupėms „jų“ memas tarnauja kaip kolektyvinio tapatumo manifestacija, konsoliduojanti akademinę sociologų, antropologų, psichologų (et cetera) bendruomenę ir padedanti apsibrėžti „mes“ ribas: „mes“ esame tie, kurie atpažįsta kodą, kuriems juokinga. „Jie“ – tai Kiti, su kitais herojais, kitomis keistybėmis, kitomis raktinėmis sąvokomis, sukeliančiomis kitokį juoką ir svetimas asociacijas. Tiesa, kaip ir gyvenime, taip ir memuose, ribos kai kur būva gerokai išblukusios:
Taigi prašom džiaugtis sociologinėmis avimis ir kitais gyvūnais bei pasitikrinti, kiek/ar pamišę dėl sociologijos esate (t.y. kiek kartų perskaitę avies memą prisiminėte, kad tokios mintys ar tokia situacija neaplenkė ir jūsų). Patikimiausias būdas suganyti avis – kolektyvinio sociologų blogo http://fuckyeahsociologystudentsheep.tumblr.com prenumerata ir lietuviškų sociologinės avies memų kūryba, kurios vaisių labai lauksime el. laiškuose: sociologai@sociologai.lt.
Beje, jei atidžiai sekate Socialios Sociologijos facebook puslapio naujienas, turėjote užfiksuoti vieną lietuviško sociologinio memo kūrybos atvejį dar iki soc. avies atsiradimo. Prieš keletą mėnesių internetus užplūdo paveikslėlių koliažai, tapę memu „What people think I do“: skirtingų specialybių ar pomėgių atstovai mėgino iliustruoti, kaip jų veiklą įsivaizduoja tam tikros visuomenės grupės palyginus su tuo, „ką iš tiesų“ jie dirba:
Kaip manote, kuris iš paveikslėlių „pagamintas Lietuvoje“, o kuris – tarptautinis? Ką sako jūsų sociologinė vaizduotė: kuriame iš paveikslėlių vaizduojami sociologijos įvaizdžiai būdingesni mūsiškiam socialiniam kontekstui?
Spėju, kad antrasis paveikslėlis labiau tinka musų šalies sociologijos įvaizdžiui. Jau vien “What my mom thinks I do” atspindi ne tik ką galvoja mama, bet ir dauguma kitų. Transcription… manau irgi neretai pasitaikantis dalykas mūsų šalies sociologo darbe, o ir studentu esant šito “gėrio” tenka paragauti :D
aš galvoju, kad antras lietuviškas.
Mane žavi žmonės, kurie įsigilina į tai ką daro, ir kurie turi aistrą. Todėl išsižioju iš nuostabos kiekvieną kartą, kai išgirstu, kad kažkas pašiepiamas už aistros turėjimą, arba kai kažkas (kad ir netiesiogiai) pasigiria kažko nedarantis. Nuslysti paviršiumi man niekada neatrodė žavus dalykas, žaviuosi ir gerbiu įsigilinimą ir maniakiškumą, kai skrendama aukštai ir neriama giliai. Kad ir kokia sritis. O pasakymai “aš negyvenu internete”, “aš negyvenu ekologija”, “nesu pamišęs dėl matematikos”, “dviratis tėra susisiekimo priemonė” ir visi kiti – man iš karto primena bomžus ir dvejetukininkus. Nieko nedaryti ir į nieką nepasinerti visa galva, bet užtat “turėti gyvenimą” – šitą dalyką moka visi, todėl visada stebiuosi kaip galima tuo girtis.
Nelabai suprantu, kuo komentaras susietas su tekstu, tiesą sakant.
Puikus įrašas! Daug geriau nei bet kada, kai žiniasklaida ima “tyrinėti memų prasmę”.
Ačiū už paminėjimą ir tokį epitetą :)
Dėkui už gerą žodį, Mykolai.